Succesvolle UX implementaties bij de grootste supermarktketen

2 UX Designers voor Ahold

Voor Ahold heeft Developers House 2 UX Designers aangeleverd. Onze bijdrage aan verschillende projecten en oplossingen waren een enorm leuke uitdaging, één die wij niet snel zullen vergeten.

Het is alweer iets meer dan een jaar geleden dat onze reis bij de grootste supermarktketen van Nederland begon. We hebben gewerkt aan drie verschillende producten, waaronder twee mobiele apps en een dashboard in vorm van een webapplicatie.

Het eerste product draait op een mobiele android apparaat en wordt gebruikt om onder anderen online bestellingen te picken.  Direct na Onze focus lag op het ontwerpen van een nieuw pick proces voor een warenhuis in Roemenië, in Roemenië picken ze per gewicht in plaats van aantallen zoals in Nederland. Hiervoor was een compleet nieuwe interface voor nodig. Na onderzoek en analyse zijn er verschillende concepten en wireframes bedacht. Deze wireframes zijn vervolgens gebruikt om samen met de business en de product owner een keuze te maken. Daarna volgde de ontwerpfase en de vertaling naar een prototype. Uit de uitgevoerde tests bleek dat het gekozen concept goed ontvangen werd door de doelgroep. 

Het tweede product draait ook op een mobiel android apparaat en wordt gebruikt door bezorgers om bestellingen af te leveren aan klanten. Allereerst gingen wij in gesprek met eindgebruikers om zo de processen goed duidelijk in kaart te brengen. En is er onderzoek gedaan en zijn er interviews afgenomen. Zoals het toevoegen van nieuwe dialogen, of het toevoegen van informatie waar de bezorgers behoefte aan hadden voor het leveren van bestellingen. Uiteraard zijn alle nieuwe ideeën op locatie in een warenhuis getest met de eindgebruikers en zijn ze goed ontvangen door hen. Tot slot heb ik ook voor de bezorg app verschillende ondersteunende visuals ontworpen en nieuwe componenten toegevoegd aan de design system.

Het derde en laatste product is een dashboard in vorm van een webapplicatie die voornamelijk wordt gebruikt door de businessafdeling. Het dashboard wordt dagelijks gebruikt om toekomstige trends en resultaten te voorspellen. Uit onderzoek en interviews bleek dat het product op veel plekken te ingewikkeld werkten en dat op die plekken behoefte was aan versimpeling. Door middel van interviews en een UX Workshop kwamen we tot mooie ideeen.  Dankzij de Crazy 8 methode die we toepasten tijdens de workshop. Hieruit kwamen ongeveer 30 concepten die we tijdens de sessie aan elkaar presenteerden, gevolgd door een stemronde en prioriteitsbepaling. Uiteindelijk bleven er 15 concepten over. Het navigatie onderdeel pakten we daarna als eerste aan omdat daar de meeste ergernissen vandaan kwamen. De navigatie bestond uit twee onderdelen welke beide opnieuw ontworpen zijn door ons. En later getest met de eindgebruikers door middel van een prototype. We zijn trots op het door ons opgezette nieuwe design system. Het ontwerpen van nieuwe componenten heeft ervoor gezorgd het gehele dashboard er nu volgens de business beter, rustiger en mooier uitziet. Ook zijn de eerdere verbeteringen uitstekend ontvangen door de businessafdeling.