
Vanaf kinds af aan is Yvon al bezig met het ontwerpen van dingen die mensen kunnen gebruiken. Haar liefde voor development is ontstaan door online HTML cursussen van Willem Wever. Yvon is ontzettend creatief en dat zie je ook terug in de opleidingen die ze heeft gedaan: grafisch vormgeven en multimedia design.
Daarnaast heeft ze ook cursussen gedaan over onder andere Customer Journeys en Content Marketing Strategie: welke content er op bepaalde momenten de meest toegevoegde waarde heeft. Yvon’s hobby is dus haar baan geworden. Ze is inmiddels al 10 jaar werkzaam als Designer (inclusief UX) en Front-end Developer.
Afgelopen november heeft Yvon de overstap gemaakt naar IT Consultancy op advies van haar vriend, die ook werkzaam is als consultant. Bij Developers House is Yvon verantwoordelijk voor UX design en front-end development. Dit bevalt haar dan ook heel goed, ze heeft namelijk de voordelen van een vast team en een vast salaris in combinatie met veel diversiteit van de opdrachten. Zo blijf je jezelf ontwikkelen, want iedere klant heeft andere vragen en eisen.
Op dit moment ontwikkelt Yvon een nieuwe versie van de interne applicatie voor Vogelzang Dakelementen. Haar rol is het begeleiden van de klant in de visuele en functionele verbeterslag voor de mensen die het gaan gebruiken. Yvon maakt dus niet alleen het ontwerp, ze voert op de achtergrond nog een groot onderzoek uit zodat ze een onderbouwd prototype kan maken. Ze onderzoekt hoe de applicatie het beste gebruikt kan worden door medewerkers van Vogelzang Dakelementen en ook hoe het gebruik in de toekomst slimmer en gemakkelijker kan worden gemaakt.
Yvon neemt klanten mee op een Customer Journey door het geven van Discovery Workshops. Ze geeft hen dan inzichten in de reis die website bezoekers of gebruikers van een applicatie maken. Dit doet ze door onder andere een heatmap research te doen, kijken naar datapunten, onderzoeken welke pagina’s bezocht worden en de zoektermen die gebruikt worden door Google.
Op mijn vraag wat een heatmap is, vertelt Yvon mij het volgende:
In een heatmap wordt individuele data gecombineerd om een totaalresultaat te laten zien. Heatmaps worden opgebouwd uit kleuren waardoor duidelijk zichtbaar wordt welke delen van het scherm het meest bekeken worden. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om te analyseren welke elementen op een website of applicatie opvallen bij bezoekers of gebruikers en om de conversie optimalisatie toe te passen.
Haar energieke houding en natuurlijke enthousiasme in combinatie met haar creatieve geest en skills zorgen ervoor dat er snel prototypes gebouwd worden.
Haar open houding zorgt ervoor dat een opdrachtgever zijn wensen en eisen op tafel kan neerleggen tijdens een Discovery Workshop. Ze vindt het geven van workshops dan ook heel erg leuk en ze haalt voldoening uit het doorgeven van haar eigen kennis aan klanten en collega’s.
Yvon ziet zichzelf in de toekomst ook een leading consultant rol hebben op het gebied van UX Design, waarbij zij haar creatieve geest inzet voor een vernieuwing van applicaties en websites.